Royal Caribbean Group en Norwegian Cruise Line Ltd. bundelen krachten

6 July 2020


Cruise industrieleiders Royal Caribbean Group en Norwegian Cruise Line Holdings Ltd. kondigen aan samen te werken om verbeterde gezondheids- en veiligheidsnormen op het gebied van cruisen te ontwikkelen als reactie op de wereldwijde COVID-19 pandemie.

De cruisemaatschappijen hebben de Amerikaanse gouverneur Mike Leavitt en Dr. Scott Gottlieb gevraagd om als co-voorzitters van een nieuwgevormde groep van deskundigen genaamd de ‘Healthy Sail Panel’ te dienen. Het panel werkt gezamenlijk aan aanbevelingen voor cruisemaatschappijen om hun volksgezondheidreactie op COVID-19 te bevorderen, de veiligheid te verbeteren en om gereed te staan voor de veilige hervatting van activiteiten.

Het panel met deskundigen is al ruim een maand werkzaam en zal eind augustus de eerste aanbevelingen delen. De cruisemaatschappijen vertellen dat het werk van het panel een ‘open bron’ wordt en dat het vrij kan worden overgenomen door bedrijven of industrieën die zouden kunnen profiteren van de wetenschappelijke en medische inzichten van het panel.

“Deze ongekende virus vereist dat we ongekende normen op het gebied van gezondheid en veiligheid ontwikkelen”, aldus Richard D. Fain, voorzitter en CEO van Royal Caribbean Group. “Het aan boord brengen van deze gerespecteerde experts om ons vooruit te helpen toont onze toewijding aan het beschermen van onze gasten, bemanning en de gemeenschappen die wij bezoeken”.

“We concurreren elke dag om de vakantiegangers, maar we concurreren nooit op gezondheids- en veiligheidsnormen” zei Frank Del Rio, president en CEO van Norwegian Cruise Line Holdings Ltd. ‘Terwijl de cruise industrie altijd strenge gezondheidsnormen heeft gehad, bieden de unieke uitdagingen door COVID-19 de kans om de later nog hoger te leggen”

“Gezondheid en veiligheid zijn de hoogste prioriteiten voor alle leden van de CLIA-cruiselijn, zoals blijkt uit dit initiatief van twee van onze grootste leden. Wij prijzen dit en alle inspanningen van onze leden, groot en klein, aan die onvermoeibaar werken aan de juiste protocollen op basis van input van gezondheidsautoriteiten en medische deskundigen in de VS en in het buitenland” zei Kelly Craighead, president en CEO van Cruise Lines International Association (CLIA).

Fain en Del Rio hebben het panel geïnitieerd om er zeker van te zijn dat de plannen die zij zullen indienen bij de US Centers for Disease Control and Prevention (CDC) en andere toezichthouders gebruik maken van de best beschikbare inzichten op het gebied van volksgezondheid, wetenschap en engineering. Het werk van het panel zal worden gedeeld met de hele industrie en regelgevers.

"Bij het bijeenroepen van het Healthy Sail Panel, zochten we de deelname van een diverse groep van toonaangevende deskundigen op het gebied van wetenschap en volksgezondheid die direct relevant zijn voor de No Sail Order," zei gouverneur Leavitt. "Wij beschouwen ons werk als een belangrijke inspanning op het punt van volksgezondheid. De gezondheid en veiligheid van passagiers, bemanning en de plekken die cruiseschepen bezoeken zullen de belangrijkste focus van dit project zijn."

Dr Gottlieb zei: "We weten dat de volksgezondheidkwesties die moeten worden aangepakt complex zijn en op sommige gebieden zal het aanpakken daarvan nieuwe benaderingen vereisen. Ons doel bij het samenstellen van dit team van toonaangevende experts was het ontwikkelen van best practices die de veiligheid kunnen verbeteren en een roadmap kunnen bieden voor het verminderen van de risico's van COVID-19."

Het panel wordt mede voorgezeten door gouverneur Leavitt, voormalig secretaris van het Amerikaanse ministerie van Health and Human Services (HHS), en Dr Scott Gottlieb, voormalig commissaris van de Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA). De leden van het panel zijn wereldwijd erkende experts uit verschillende disciplines, waaronder volksgezondheid, infectieziekten, bioveiligheid, gastvrijheid en maritieme operaties.

In de bijlage treft u meer informatie over de leden van het panel.

Over Norwegian Cruise Line Holdings Ltd.

Norwegian Cruise Line Holdings Ltd. (NYSE: NCLH) is een toonaangevende wereldwijde cruisemaatschappij die de merken Norwegian Cruise Line, Oceania Cruises en Regent Seven Seas Cruises exploiteert. Met een vloot van in totaal 28 schepen met ongeveer 59.150 bedden bieden deze merken vaarroutes naar meer dan 490 bestemmingen wereldwijd. Tussen nu en 2027 zal het NCLH de vloot uitbreiden met nog negen schepen.

Over Royal Caribbean Group

Royal Caribbean Group (NYSE: RCL) is een wereldwijde cruise vakantie bedrijf met vier wereldwijde merken: Royal Caribbean International, Celebrity Cruises, Azamara en Silversea Cruises. Het bedrijf is ook een 50% joint venture eigenaar van het Duitse merk TUI Cruises en een 49% aandeelhouder van het Spaanse merk Pullmantur. Samen exploiteren deze merken in totaal 62 schepen met een 16 extra op bestelling sinds 31 maart 2020. Ze opereren diverse routes over de hele wereld die een beroep doen op alle zeven continenten. Aanvullende informatie is te vinden op www.royalcaribbean.com, www.celebritycruises.com, www.azamara.com, www.silversea.com, www.tuicruises.com, www.pullmantur.es, http://www.rclcorporate of www.rclinvestor.com.

Cautionary Statement Concerning Forward-Looking Statements

Some of the statements contained in this release are “forward-looking statements” within the meaning of the U.S. federal securities laws intended to qualify for the safe harbor from liability established by the Private Securities Litigation Reform Act of 1995. All statements other than statements of historical facts contained in this release, including, without limitation, those regarding business strategies, plans, and objectives for future operations (including those regarding efforts made by the panel and future health and safety protocols) are forward-looking statements. Many, but not all, of these statements can be found by looking for words like “expect,” “plan,” “will,” “may,” and similar words. Forward-looking statements do not guarantee future performance and may involve risks, uncertainties and other factors which could cause actual results, performance or achievements to differ materially from the future results, performance or achievements expressed or implied in those forward-looking statements. Examples of these risks, uncertainties and other factors include, but are not limited to the impact of: the spread of epidemics, pandemics and viral outbreaks and specifically, the COVID-19 outbreak, including its effect on the ability or desire of people to travel (including on cruises); the ability to develop strategies to enhance health and safety protocols to adapt to the current pandemic environment’s unique challenges once operations resume and to otherwise safely resume operations when conditions allow; coordination and cooperation with the CDC, the federal government and global public health authorities to take precautions to protect the health, safety and security of guests, crew and the communities visited and the implementation of any such precautions; and other factors set forth under “Risk Factors” in each respective company’s most recently filed Annual Report on Form 10-K, Quarterly Report on Form 10-Q and subsequent filings with the Securities and Exchange Commission. It is not possible to predict or identify all such risks. There may be additional risks that are considered immaterial or which are unknown. The above examples are not exhaustive and new risks emerge from time to time. Such forward-looking statements are based on current beliefs, assumptions, expectations, estimates and projections regarding present and future business strategies and the environment in which we expect to operate in the future. These forward-looking statements speak only as of the date made. We expressly disclaim any obligation or undertaking to release publicly any updates or revisions to any forward-looking statement to reflect any change in our expectations with regard thereto or any change of events, conditions or circumstances on which any such statement was based.

Royal Caribbean Group en Norwegian Cruise Line Ltd. bundelen krachten